СУП пропонує механізми відкриття фінзвітності підприємств
СУП пропонує механізми відкриття фінзвітності підприємств
09 жовтня 2020

В сучасних умовах ведення і прозорість фінансової звітності підприємств – один з ключових чинників підвищення конкурентоздатності національної економіки і покращення інвестиційної привабливості України.

В межах Угоди про асоціацію з ЄС (Директива № 2013/34/ЄС), Україна має гармонізувати національне законодавство у сфері складання фінзвітності із європейським: 
1)  вести спеціальний реєстр балансових даних, в якому їх можна отримати за запитом
2)  розвивати електронні сервіси, що надають можливість простого доступу і зручного користування даними (рекомендаційний характер)

На даний час в українському законодавстві вже вжиті певні заходи із забезпечення прозорості і доступності даних фінансової звітності підприємств. Закон № 2164-VIII запроваджує підхід до оприлюднення фінзвітності виключно на веб-сторінках компаній, водночас, не передбачує процедуру оприлюднення фінансової звітності мікропідприємств. 

А за Законом № 755-IV Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань має містити фінансову звітність про господарську діяльність підприємства, в тому числі, баланс і звіт про фінансові результати в електронній формі.

Проте, «єдине вікно» реєстру для вільного отримання інформації про фінзвітність бізнесу досі не реалізоване, а отже вимоги Закону та Угоди про асоціацію не виконуються. Існуючий стан речей не забезпечує прозорість і доступність даних фінансової звітності підприємств, так само як і виконання положень Угоди про асоціацію.

За функціонування ЄДР відповідає Міністерство юстиції України. На переконання СУП, саме Міністерство відіграє ключову роль у забезпеченні реєстру інформацією щодо фінзвітності. Це можна реалізувати через Постанову Уряду, видання наказу (в т.ч. спільного наказу із Держстатом) тощо.

Публікація відкритих даних щодо фінзвітності матиме позитивний ефект для держави, зокрема:
-  покращить рейтинги прозорості та відкритості держави;
-  підвищить авторитет України як цифрової держави на міжнародній арені;
-  сприятиме розвитку економіки — створенню продуктів на основі відкритих даних. Як наслідок — наповнення бюджету;
-  допоможе виконувати міжнародні стандарти FATF, OECD в боротьбі з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму;
-  покращить інвестиційну привабливість України;
-  зменшить кількість змов на публічних закупівлях: полегшить АМКУ пошук  тендерів зі змовами завдяки виявленню підставних організацій, що не мають необхідної фінансової спроможності;
-  підвищить якість прийняття управлінських рішень: як на рівні держави, так і на рівні бізнесу.
Аби оприлюднити дані фінзвітності, не потрібно створювати додаткові ресурси: є державний портал відкритих даних data.gov.ua. А оновлений ЄДР Мін’юсту має відповідний функціонал для отримання та оприлюднення цих відомостей. 

Спілка українських підприємців закликала Кабінет міністрів України:
1.  Доручити Державній службі статистики, Державній податковій службі Україні, Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку, надати та оновлювати фінзвітність компаній, а Міністерство цифрової трансформації — сприяти публікації цієї інформації  в форматі відкритих даних.
2.  Доручити Міністерству юстиції розробити та впровадити регламенти отримання та оприлюднення даних фінзвітності компаній від вказаних розпорядників на ЄДР. 
3.  Внести фінзвітність компаній до переліку наборів відкритих даних.

Зі свого боку, члени Спілки готові до конструктивної співпраці над ефективним реформуванням політики України у сфері відкритих даних, надавати експертну та інформаційну підтримку відкриття даних фінансової звітності компаній.

Ще новини