
Чи можуть орендарі не сплачувати оренду у «червоній» зоні: відповідаємо на запитання «гарячої лінії»
Все в більшій кількості областей встановлюється «червоний» рівень епідемічної небезпеки. Згідно з постановою Уряду №1236 працювати можуть тільки аптеки, магазини, які продають продукти харчування, засоби гігієни, побутову хімію, друковані ЗМІ, засоби захисту рослин та насіння, автозаправні станції, діяльність з надання фінансових, поштових послуг, ремонту транспортних засобів, комп’ютерів, побутових виробів та робота салонів краси за попереднім записом. Вся інша торговельна діяльність здійснюється шляхом адресної доставки замовлень, а заклади громадського харчування можуть працювати на винос або через доставку.
Отже, потрапляє під удар ресторанний бізнес, підприємства у сфері торговельного і побутового обслуговування населення, спортивні зали та інші заклади розважальної діяльності. Вони не можуть приймати відвідувачів, а через це не використовують всю орендну площу, отже не можуть отримувати прибуток або втрачають більшу його частину.
Цікавим є для підприємців питання, чи можна в період введення «червоного» рівня епідемічної небезпеки, який накладає обмеження на їх діяльність, не сплачувати орендну плату?
Законодавець про це подбав. Ще 4 грудня 2020 року Парламент ухвалив Закон №1071-IX, яким було внесено зміни до розділу II Прикінцевих положень Закону України №530-IX на користь підприємств, які постраждали від карантинних обмежень.
Відповідно до вищевказаного закону бізнесам, діяльність яких була заборонена у цей період, не нараховується орендна плата за договорами оренди державного або комунального майна!
А що робити, якщо договір орендної плати укладений із суб’єктом приватної власності?
Для вирішення цього питання Законом України №530-IX влада офіційно визнала карантин форс-мажором. Але, навіть, якщо карантин – форс-мажор – це автоматично не звільняє підприємця від сплати орендних платежів. В кожному конкретному випадку це питання потрібно врегульовувати з орендодавцем.
Крім того, Закон №540-ІХ Верховна рада віддала на розсуд сторін врегулювання питання про звільнення від сплати орендних платежів. Отже, діалогу з орендодавцем не уникнути.
По-перше, якщо вашому підприємству заборонено працювати у зв’язку з карантинними обмеженнями, то потрібно зробити наказ про (тимчасове) зупинення діяльності на період карантину.
По-друге, перегляньте в договорі оренди розділ, у якому прописані форс-мажорні обставини та порядок виконання зобов’язань у разі його виникнення (в разі потреби варто звернутися із заявою до Торгово-промислової палати України для отримання сертифікату про форс-мажорні обставини).
По-третє, потрібно направити лист орендодавцю, яким повідомити, що ви не можете використовувати орендоване приміщення, тому що ваша діяльність обмежена або заборонена у зв’язку з карантином. Можна посилатись на все ту ж Постанову №1236, в якій прописані види обмеженої чи забороненої діяльності під час «червоного» рівня епідемічної небезпеки та на Закон №540-IX, за яким з моменту встановлення карантину і до його завершення орендар може бути звільнений від плати за користування майном.
Домовитись з орендодавцем можна по-різному, це може бути повне звільнення від сплати оренди, зменшення, розстрочка або відстрочка платежів. Найкраще, закріпити узгоджені домовленості з в письмовій формі.
Але, пам’ятайте, що орендодавець – теж підприємець, який змушений вести бізнес під-час карантинних обмежень, тому не слід вимагати звільнення від всіх платежів, які пов’язані з орендою приміщення, наприклад сплати комунальних послуг.
В будь-якому разі діалог з орендодавцем – перший крок, для врегулювання питання орендної плати.
За підготовку роз’яснення дякуємо провайдеру «гарячої лінії» SUPport: Адвокатському бюро «Паляничко і партнери».
Ще новини
Пiдписатися на розсилку
Поданням цієї заявки ви підтверджуєте готовність сплатити членський внесок протягом 20-ти календарних днів з дати прийняття Радою директорів вашої кандидатури у члени Спілки
Сервер не відповідає, спробуйте пізніше!
Відправлено!
Вітаємо, Ваша заявка прийнята та буде розглянута протягом тижня!
Ми обов'язково з Вами зв'яжемось.
Дякуємо за вашу готовність працювати над змінами бізнес-клімату в країні! Координатор комітетів СУП найближчим часом зв’яжеться з вами та надасть детальну інформацію про роботу і найближчі засідання обраного вами комітету.
Приєднатися до нас
Річний (фактичний рік) членський внесок залежить від
розміру вашого бізнесу, але не впливає на якість наданих послуг від СУП.
Додатковий разовий вступний внесок для всіх категорій бізнесу – 3000 грн.
Визначення типу членства