
Як уникнути блокування податкових накладних: практичні рекомендації
У рамках Welcome Day 1 лютого учасник Центру захисту бізнесу СУП Олег Борійчук (адвокат, партнер аутсорсингової компанії Nota Group ) надав гостям практичні поради з протидії блокування податкових накладних. Надаємо короткий конспект його виступу:
"Настільки масового блокування податкових накладних раніше і справді не було. І це зовсім не на часі. Не треба боятися бути не згодним, казати, що ця ситуація неприйнятна. Для мене держава - це, в першу чергу, сервіс. Ми платимо податки за ті послуги, які вона нам надає, за підтримку. Зараз, на жаль, ця підтримка не помітна через проблеми з податковою.
Після численних скарг, у тому числі й на президента України, тепер від податкової обов’язково має йти роз’яснення за що присвоюється статус ризиковості та за що блокуються податкові накладні. В ідеалі я сподіваюся, що буде написано, що можна доробити/дозаповнити, щоб податкову накладну розблокували.
На жаль, самі підприємці дають підстави для блокування. Через війну не всі мають змогу відстежувати зміни в законодавстві, тож роблять все за старими правилами. У жовтні 2022 року з’явилася постанова, яка дає більше можливостей блокувати накладні (14 жовтня 2022 року офіційно опубліковано постанову КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 12.10.2022 р. № 1154 - прим. ред.) — і багато бухгалтерів просто на неї не зважали, бо раніше їм не блокували їх, коли вони не подавали 20-ОПП чи таблиці відповідності. У таких ситуаціях важко звинувачувати когось ще.
Більш уважні бухгалтери подають таблиці відповідності, але можуть внести не ті УКТЗЕД товарів та види діяльності згідно з КВЕД, які, наприклад, не внесені ні в статут компанії, ні в ЄДРПОУ. Це такі кричущі речі, які дають підстави для блокування.
На бухгалтерів часто, окрім цих задач, звалюється ведення зарплат і кадровий облік. Це все настільки рутинна, складна і відповідальна робота, що потрібно просто сидіти і не відволікатися, а це не завжди можливо. Тож бувають проблеми з затримками, перепрацюванням, і підприємцю на це теж потрібно зважати.
Та найбільша проблема — у податківцях, які не мають персональної відповідальності за прийняття своїх рішень. І я ніколи не рекомендую про щось із ними неофіційно "домовлятися", не варто цим породжувати корупцію.
Вже після блокування, податківці починають дивитися, хто ви є, і вимагають пояснень про компанію. Деякі бухгалтери роблять це самі, і є такі, які навіть адміністративну скаргу пишуть самостійно, без юриста. Їм відмовляють. На цій стадії вже все розпочинаються судові справи — до цього вже не бажано доводити. Чим швидше ви правильно відреагуєте, тим для бізнесу буде краще. Можна все зробити чітко й розблокувати за кілька днів, а інша — місяці судових розглядів.
Успіх розблокування залежить від тандему роботи юристів і бухгалтерів. Бухгалтер ліпше пояснить суть операції (чому вона так зробила/заповнила), а юрист може це розписати з точки зору чинного законодавства. Правильно сформовані пояснення — теж важливі; справ щодо заблокованих накладних буває настільки багато, що їх фізично важко всі прочитати й осмислити.
Основна рекомендація керівникам і власникам бізнесу: перевіряти всіх контрагентів. Є відкриті джерела, програми для перевірки; можна напряму спитати мінімальний прінтскрін з електронного кабінету платника податків. Не варто соромитися це запитувати; є ті, в кого згідно з реєстром все добре, а насправді є проблеми. У реєстрах при перевірці контрагентів варто звернути увагу, як давно зареєстрована компанія, який статутний капітал (чи відповідає реальним витратам по проєктах), чи змінювався директор (і поглянути на причину чому). Ви повинні хоча б розуміти ризики при роботі з компанією. Не забувайте також постійно відстежувати зміни — доброчесна компанія в будь-який момент може стати ризиковою. Це в ідеалі має робити юрист компанії.
Яким би професійним не був ваш бухгалтер, бажано періодично хоча б раз на рік робити контроль і аналіз стану бухгалтерського обліку і фінансової звітності. Для цього залучають аудиторські й аутсорсингові компанії.
Якщо ви бухгалтер і маєте сумніви щодо правильності відображення операції тощо, не соромтесь консультуватись із зовнішніми спеціалістами, є багато професійних груп в соцмережах, де можна отримати навіть безкоштовну допомогу. Також ви можете проконсультуватись у контакт-центрі ДПС України (0800501007 напрямок 0). Не відкладайте реєстрацію податкових накладних на останній день. При реєстрації великої кількості ПН одночасно підвищується ризик їх блокування.
До речі, звертайте увагу на договори з контрагентами — вони обов'язково мають містити істотні умови договору (хоча б предмет на ціну). Якщо це поставка товару, має бути специфікація, що саме це за товар. Якщо немає можливості щось підписати, вказуйте в договорі, що "істотні умови договору (найменування, кількість, ціна тощо) погоджуються в рахунку продавця шляхом повної або часткової оплати такого рахунку покупцем", і тоді договір погоджується не підписом покупця, а дією, яку легко довести — банківською випискою. Якщо ж нічого не прописати, а подати закритий акт без істотних умов, можна реально відмовитися від його сплати".
Більше порад читайте в методичних рекомендаціях, які Центр захисту бізнесу СУП підготував з цього питання: https://sup-info.wixsite.com/business/post/blocked-tax
Ще новини
Пiдписатися на розсилку
Поданням цієї заявки ви підтверджуєте готовність сплатити членський внесок протягом 20-ти календарних днів з дати прийняття Радою директорів вашої кандидатури у члени Спілки
Сервер не відповідає, спробуйте пізніше!
Відправлено!
Вітаємо, Ваша заявка прийнята та буде розглянута протягом тижня!
Ми обов'язково з Вами зв'яжемось.
Дякуємо за вашу готовність працювати над змінами бізнес-клімату в країні! Координатор комітетів СУП найближчим часом зв’яжеться з вами та надасть детальну інформацію про роботу і найближчі засідання обраного вами комітету.
Приєднатися до нас
Річний (фактичний рік) членський внесок залежить від
розміру вашого бізнесу, але не впливає на якість наданих послуг від СУП.
Додатковий разовий вступний внесок для всіх категорій бізнесу – 3000 грн.
Визначення типу членства